Thursday, February 5, 2009

Aku, housemate & bilik air

Balik dari cuti Chinese New Year, tengok-tengok bilik tengah dah ada orang. Housemate baru aku, seramai 3 orang kata Aida. Tapi dia orang bertiga ni, jarang benar terserempak dengan aku. Cuma, aku tahu dia orang balik, bila mana barang-barang aku di bilik air, berkurang atau pun berubah tempat. Minggu lepas, aku perasan ubat gigi aku semakin menyusut. Belum tengok shower cream, syampu dan pencuci muka lagi. Sekali dua, aku bersabar lagi. Tapi kalau dah banyak kali, diguna oleh 3 orang pulak tu? Aku hilang sabar juga. Kata seorang teman, anggap saja ianya satu sedekah. Aku cool down semula dengan nasihatnya.

Hari minggu baru-baru ni, aku balik rumah, tengok-tengok lantai bilik air aku berwarna merah,. Warna merah tu datangnya dari baju yang basah dan diletakkan di atas lantai. Baju tu turun warna dan sudah berbau. Aduh, dengan perasaan bungkam, aku pun bersihkan lantai. Dalam hati berulang kali aku bisikkan, sabar…sabar…

Pagi tadi, ubat gigi dan Listerine aku sudah habis. Jadi aku buang. Tinggallah berus gigi aku terkontang kanting di dalam bekas dia. Hajatnya, balik office petang ni, aku beli yang baru dan penuhkan balik bekas tu. Aku sampai rumah jam 9pm. Terus menuju ke bilik air sebab nak letakkan toiletries yang baru aku beli tu. Sekali lagi aku rasa darahku menggelegak. Bekas aku sudahpun terisi dengan berus gigi orang lain. Aduh…terbakarnya rasa hati. Apa dia fikir aku sengaja kosongkan bekas aku untuk dia isikan dengan barang dia orang ke? Rasa-rasanya, apa yang dia orang fikirkan ya?

Ada member aku cakap, banyak orang banyak ragam. Mungkin dia orang datang dari latar belakang yang berlainan. Tapi bagi aku, please respect others belongings.
APA ANDA AKAN BUAT, KALAU ANDA BERADA DI DALAM SITUASI BEGINI?

p/s : Teringat masa mula-mula aku nak start hidup, setelah moving out dari rumah kakak di Kuantan dulu. Barang toiletries yang ada hanyalah yang asas. Tak ada bekas, aku letak dalam plastik dan gantung dalam bilik air. Kesian kan? Hmm…

No comments: