Wednesday, May 27, 2009

Pengalaman @ Pendidikan @ Cable (orang dalam ler tu)

Antara 3 perkara di atas, mana yang lebih penting? Sama penting kut. Tapi, yang cable tu selalu je potong jalan orang lain. Kesian kan? Memanglah Allah dah tetapkan rezeki seseorang, dan mungkin itu rezeki dia. Tapi kadang2 aku fikir, ini dah dikira menyekat rezeki orang yang lebih layak. Contohnya, baru2 ini aku ternampak iklan di sebuah bank. Jawatan Eksekutif bahagian loan. Tertera juga cara susunan sijil2. Kat situ dia tulis 'pemohon mestilah tiada kaitan dengan kakitangan'. Aku dengan hati yang berbunga...oh, tak mainlah cable2 ni. Kawan aku juga ada apply. Kawan aku ni diploma in steno. Dia dengan excitednya memberitahu, kawan dia yang kerja kat bank tu, nak tolong rekemenkan. Kalau nak diikutkan, aku dengan kawan aku tu, sama2 tak ada pengalaman dalam bidang perbankan. Tapi dari segi pendidikan rasanya aku ada advantage sebab aku study business. Tapi kat opis lama aku biasa berurusan untuk loan juga cumanya dengan TEKUN dan CGC. Jadi, kami pun sama2lah tunggu panggilan interview. Kelmarin, member aku ni beritahu, dia dapat interview bank tu (walaupun dia susun sijil tak seperti yang ditulis dalam iklan). Dan hari ini, saat ini, dia sedang tunggu giliran dia untuk diinterview. Point aku kat sini, aku taklah mengatakan aku ini layak, tapi sekurang2nya, panggilah aku sekali untuk interview. Taklah aku rasa sedih sangat macam ni...huhu

No comments: