Thursday, February 5, 2009

Bad Day

Kelmarin merupakan hari yang paling malang. Pernahkah anda mengalami keadaan seperti ini? Bak kata Along…HANGIN. Pagi, aku pergi ke workshop sebab kereta dah rasa tak best sangat. Buat appointment untuk repair kereta selepas 5.30 petang, lepas aku habis kerja. Pergi kerja, tiba-tiba muncul seorang pengedar syarikat dari Kemaman yang berdaftar di bawah TEKUN.

“Dah call bos ke?” tanya dia .
“Call bos untuk apa ya?” tanyaku kembali.
“Nak pergi bank, buka akaun.”
“Err, saya tak tahu pun.”
“Cuba call Mr. x, dia yang suruh cik call bos.” Aku melemparkan senyuman kelat. Dalam hati aku, rasa nak pecah dada. Bukan sekali Mr. x buat aku macam ni. Tak update aku apa-apa, tiba-tiba orang datang tanya aku.

Aku call Mr. x, jauh dari pengedar tadi. “Kenapa awak tak inform saya apa-apa pasal En Kemaman? Dia datang sini tiba-tiba suruh saya call bos, awak tahu tak? Saya terpinga-pinga tak tahu nak call bos untuk apa!”
“Oh, lupa nak bagitahulah.”

Sakitnya hati aku dengan jawapannya. Mujur bos tiba sebaik aku matikan talian.

“Tolong buat surat untuk En . Kemaman.” Kata bos sebaik melintasi mejaku menuju ke biliknya.
“Surat apa?” tanyaku sambil mengekori langkah bos ke biliknya.
“Awak tak tahu ke?
“Saya tak tahu apa-apa. Mr. x tak update saya apa-apa.” Jawabku cuba mengawal marah.
“Buat surat untuk buka akaun kat CIMB, then awak pergi bawak dia uruskan.” Arghh….kenapa pula aku? Cukup sekadar Mr. x yang bawa En. Kemaman pergi. Untuk apa aku ikut sekali?

Setelah semua dokumen buka akaun En Kemaman siap, aku, Mr. x, En Kemaman ke CIMB. Kenapa diam je cik, tanya En Kemaman. Ah, peduli apa aku. Aku tak ada mood nak berbual.
Sampai di CIMB, tak boleh pulak nak buka akaun. Kena buka kat Kemaman pulak sebab business En Kemaman beroperasi di Kemaman. Logik tak? Bukankah semua bank online? Kenapa pelik sangat CIMB ni? Penat aje aku buat surat. Call bos.

“Awak pergi Kemaman, by hook or by crook, akaun dia mesti settle hari ni! Awak balik office ambik kereta. Tapi sebelum tu, get bos besar to sign, cash kan cek. Bawak cash tu ke CIMB Kemaman.”

Marah yang tadinya reda sikit, naik semula. Kenapa aku perlu ke Kemaman? Aku bawak cek kosong, ke pejabat the big bos to get his sign. Nak lagi best, bos tu dah tertulis perkataan CASH pada cek. Aku rasa nak pengsan. Satu lagi masalah CIMB, kalau nak cash kan cek, tak boleh tulis cash, kena tulis nama. Aduhhhhhh. Aku call bos lagi.

“Kenapa awak tak tulis dulu sebelum jumpa big bos?” Aku dah mula rasa nak menangis. Ya salah aku, but….aku tak tahu how to explain.
“Awak balik sekarang, ambil cek baru, ask big bos sign semula. Jangan lupa ambil Avanza.”
Dalam perjalanan ke rumah bos untuk ambil Avanza, aku bertanya dengan Mr. x.
“Kalau saya tak pergi, tak boleh ke? Untuk apa saya pergi. Awak sorang pun ok, kan?”
“Nanti saya tanya dengan bos.” Tiba-tiba aku teringat sesuatu.
“Oh lupa, kalau awak pergi sorang ke sana, ikut En Kemaman, awak nak balik naik apa pulak nanti. Takkan En Kemaman nak patah balik sini hantar awak pulak.” Makin sakit hati aku bila teringat perkara yang satu ini. Mr. x, tak ada lesen memandu. Aku tak tahulah sama ada aku memang benar-benar diperlukan di CIMB Kemaman sebagai introducer bagi En Kemaman, atau pun hanya sebagai DRIVER. Menggelegak darahku seiring dengan panas terik matahari.

Masa semakin suntuk. Jam hampir ke pukul 2pm. Perjalanan ke Kemaman mengambil masa hampir sejam. Nak ke office big bos dulu, lepas tu nak ke CIMB untuk cash kan cek pulak. Aduh, rush sangat. Kata En Kemaman, kelam kabut sangat, esok sajalah. Hmm, aku pun hope macam tu. But, order is order. Sampai rumah bos, bibik kata kunci Avanza tak ada. Aku call bos lagi.

“Kan saya kata balik office dulu ambil kunci Avanza? Kunci ada pada saya!” Ya Allah, apa dah jadi dengan aku ni? Aku salah dengar ke? Ataupun sebab aku terlalu marah membuatkan aku tak pay attention pada apa yang bos katakan? Kenapa tiba-tiba hari ni dia bawak kunci kereta, sedangkan kereta tu ada kat rumah dia? Selama ni, aku pergi rumah dia, ambil kunci dalam rumah dan terus ambil kereta. What’s wrong with that day? Air mata dah mengalir. Aku dah kepenatan, lapar, sakit kepala, nak ke toilet dan solat pun tak lagi.

Balik pula ke pejabat. Cik akaun dah siapkan semuanya. Cek yang siap ditulis namaku dan kunci Avanza. “Bos marah sangat.” Kata Cik akaun. Marah akulah tu,kutukku dalam hati. Kembali ke rumah bos, bawak Avanza. En Kemaman, akan tunggu di Kemaman. Manakala, aku dan Mr x, ke bank semula. Sampai office big bos, dia pulak tak ada. Dah on the way nak balik ke rumah. Ya Allah, dahlah masa suntuk. Kena tunggu dia patah balik pulak.

2.30pm, bertolak ke Kemaman. Buat aku makin sakit hati, Mr. x tidur dalam kereta. Aku drive sorang-sorang. Tapi bagus juga, sebab I’m not in a good mood untuk bercakap. Aku marah sangat dengan dia.

Sampai CIMB Kemaman. Nak lagi best, kedatangan aku yang kelam kabut ke Kemaman, sia-sia saja. CIMB tak perlukan apa-apa dari introducer, malah duit yang aku cash kan dari cek tadi yang sepatutnya digunakan sebagai deposit untuk buka akaun juga tak diperlukan ketika ini. Melangkah keluar dari CIMB, fikiranku kosong. Nak nangis, sakit hati, penat, nak marah…semuanya ada.

Balik, lagi sekali aku terkejar-kejar. Nak hantar kereta kat workshop pulak. Aku sampai office, terus masuk bilik bos.
“Boleh?” tanya bos merujuk kepada proses buka akaun En Kemaman.
“Hmm.” Jawabku malas, sambil letakkan kunci Avanza dan duit atas meja.
“Makanlah kuih.” Kata bos aku lagi sambil menuding ke arah pinggan. “Berapa deposit CIMB nak?”
“Dia tak nak pun. Tunggu siap buku cek.” Jawabku sambil tahan rasa nak menangis. “Saya balik dulu.” Aku meminta diri.

Dah pukul 6.30. Aku dah lambat. Janji jam 5.30. Nak pecut takut, sebab dah memang kena repair pun. Sampai workshop, abang pomen tanya. “Esok boleh tak? Dah lewatlah.”
AKU RASA NAK TERDUDUK KAT SITU JUGAK DAN MERAUNG.

No comments: